Rabu, 1 April 2009

Pembajaan

Pembajaan baja inorganik tidak diperlukan pada tahun pertama penanaman. Penggunaan baja organik atau kompos seperti tahi lembu boleh digunakan dengan digaulkan dengan tanah terlebih dahulu dan diletakkan di dalam lubang sebelum ditanam anak pokok. Meletakkan tahi lembu secara terus perlu dielak.

Sagi setiap lubang, dimasukkan sejumlah 10-15 kg kompos. Penggunaan baja bio juga adalah digalakkan dan disarankan aplikasinya adalah sejumlah 3 kg/pokok/tahun pada tahun pertama dan 5 kg pad a tahun kedua sehingga tahun kelima. Sagi mendapatkan pertumbuhan yang maksimum, pembajaan baja inorganic boleh diberikan pada tahun kedua dan seterusnya dimana NzPzOs dan KzO pad a nisbah 10: 1 0:4 akan digunakan mengikut jumlah berikut dan biasanya dipecahkan kepada dua kali aplikasi setahun:

Tahun kedua Tahun ketiga 200g/pokok/tahun

Tahun keempat dan seterusnya 300g/pokok/tahun 500g/pokok/tahun

Aplikasi baja ini digalakkan sebelum dan selepas musim hujan kerana pembajaan pada masa tersebut juga boleh membantu didalam penghasilan resin gaharu. Walaubagaimanapun, pokok karas didapati pertumbuhannya adalah baik walaupun tanpa pembajaan selepas 3 tahun.